NZV: alternatieve ideeën voor groei treinverkeer

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
TKR

Re: NZV: het Infrabel-plan

Bericht door TKR »

msts.be schreef: 04 okt 2025, 23:22
TKR schreef: 03 okt 2025, 19:41
De tunnel bied een snellere doorsteek door Brussel, ideaal voor het hogesnelheidsverkeer en snelle ICs, en je kan er ook een nieuwe S-lijn in kwijt.

Al bij al vrij nuttig en ietwat haalbaar volgens mij. 8)
Dat is dan de optie "L BM-E" in de tabel van Infrabel als ik het goed heb ? Als men dan de indicatoren onderaan neemt, scoort die inderdaad het beste qua exploitatie en kost.

Deze optie is dan wel enkel zinvol voor de HST's richting Duitsland, en eventueel de IC 01 en de IC's naar Luxemburg-Stad. Of omvat deze optie ook het uitbreiden van Brussels Airport met 2 sporen zonder perron (hogere passeersnelheid) ? Dan kunnen de ECD en Eurostars naar NL ook meeverhuizen. De huidige snelheid van 60 km/u in de luchthaven is namelijk maar aan de lage kant. In Schiphol heb je dat issue minder omdat vrijwel alle treinen (Eurostar en ECD incluis) daar halt houden. Dus een passage aan 90 km/u is toch wel een must om de rijtijd in hetzelfde bereik te houden..
Het L BM-E plan van Infrabel is nog iets anders. Deze gaat van Zuid-Centraal-Schuman om daar aan te sluiten op de lijn naar Namen.
Ik zou na Zuid recht door gaan naar Schuman en dan aansluiten op Zaventem/Leuven.

Je hebt gelijk dat de tunnel onder zaventem aanpassen niet echt realistisch is, gezien de huidige nog niet afbetaald is. En als ik het goed voorheb zit het spoor daar ook goed vol tegenwoordig; Al denk ik wel dat je met deze nieuwe lijn heel het Brusselse gebeuren (en bij uitbreiding heel het land) op de schop mag doen en eens grondig opnieuw beginnen met de dienstregeling.
Shrek

Re: NZV: alternatieve ideeën voor groei treinverkeer

Bericht door Shrek »

TKR schreef: 05 okt 2025, 13:50 Het L BM-E plan van Infrabel is nog iets anders. Deze gaat van Zuid-Centraal-Schuman om daar aan te sluiten op de lijn naar Namen.
Ik zou na Zuid recht door gaan naar Schuman en dan aansluiten op Zaventem/Leuven.
Voor alle duidelijkheid: die dingen in dit topic gepost zijn geen concrete plannen van Infrabel maar een eerder vage studie die Tuc-rail ooit eens gemaakt heeft.
De enige concrete plannen van Infrabel staan in het topic viewtopic.php?t=16330
maarten

Re: NZV: het Infrabel-plan

Bericht door maarten »

msts.be schreef: 04 okt 2025, 23:22
Deze optie is dan wel enkel zinvol voor de HST's richting Duitsland, en eventueel de IC 01 en de IC's naar Luxemburg-Stad. Of omvat deze optie ook het uitbreiden van Brussels Airport met 2 sporen zonder perron (hogere passeersnelheid) ? Dan kunnen de ECD en Eurostars naar NL ook meeverhuizen. De huidige snelheid van 60 km/u in de luchthaven is namelijk maar aan de lage kant. In Schiphol heb je dat issue minder omdat vrijwel alle treinen (Eurostar en ECD incluis) daar halt houden. Dus een passage aan 90 km/u is toch wel een must om de rijtijd in hetzelfde bereik te houden..
Die route is slechts 4 km langer dan via de NZV dus als je die niet met een belachelijk lage snelheid aanlegt is dat minstens even snel.

Maar om de tunnel Schumann te volgen is al een uitdaging omdat je L161 moet kruisen. Dat zul je niet op niveau doen want dan doorkruis je alle andere treinverbindingen en creëer je een nieuw NZV-probleem. Dus je moet sowieso een nieuwe tunnel maken, ook al omdat je L26 moet kruisen. En hoe je in Brussel Zuid naar de westzijde komt waar nu het langeafstandsverkeer wordt afgehandeld?

Ik vind het een hele sympathieke oplossing en de Zwitsers zouden het al gebouwd hebben, maar ik denk niet dat dit veel kans heeft.
Shrek

Re: NZV: alternatieve ideeën voor groei treinverkeer

Bericht door Shrek »

De Infrabel-plannen (zie viewtopic.php?t=16330) zijn misschien goed om enkele jaren verder te komen, maar een definitieve oplossing is het niet.
Daarom hier mijn voorstel (dus niets officieel) om verder te borduren op die officiële plannen.

Eens de officiële plannen zijn uitgevoerd heb je ten noorden van FBN en ten zuiden van FBMZ een min-of-meer optimale situatie, maar zit de flessenhals daartussen. Hier heb je dus 6 sporen in de tunnel, maar deze zijn niet het grote probleem. Over één spoor kan je, mits aangepaste seininrichting, immers makkelijk 20 IC's of zelfs 30 Desiro-achtige treinen per uur sturen. Als we er vanuitgaan dat de Desiro's (of gelijkwaardig) geconcentreerd zijn in koker 2 geraak je dus aan een theoretische capaciteit van 70 treinen per uur/richting over de 6 sporen tegenover de +-40 vandaag of 45 van morgen. Die capaciteitswinst naar 70/u is naar mijn mening voldoende om de komende decennia toekomstvast te zijn.
Maar als het niet de sporen zijn, waar knelt het dan wel? Dat zijn de perrons van Brussel-Centraal. De 6 huidige, bochtige, smalle perrons houden de hele lijn op en zijn de absolute beperkende factor.
Eerst ter info de huidige situatie (bij benadering, ik heb de perrons iets te zuidelijk ingetekend).
voor.jpg
Het eerste wat ik zou toevoegen is een nieuwe tunnel vanuit Brussel-Luxemburg. Tot daar kunnen vandaag de IC's en S-treinen uit richting Ottignies immers apart rijden, in de toekomst zouden deze dan ook op het stuk verder noordelijk/westelijk gescheiden worden. De IC's gaan dan allemaal door de nieuwe tunnel recht naar Brussel-Centraal. Brussel-Noord en Brussel-Shuman vallen dan weg als stops op deze IC's, maar dat is perfect te verantwoorden door de nabijheid van Brussel-Luxemburg, de aanwezigheid van de metro in Centraal en de heel goede connecties richting Noord.
De huidige L161 (die zal dan een nieuw nummertje moeten krijgen) tussen Brussel-Luxemburg en Brussel-Noord wordt dan uitsluitend voor S-treinen gebruikt waardoor nieuwe halte's aan de Berenkuil en het Josaphatpark geopend kunnen worden.
De nieuwe tunnel ligt grotendeel parallel aan de metro 1 en komt in Brussel-Centraal uit op 2 lange, rechte perrons die zich onder de huidige perrons bevinden.
161.jpg
Tussen Brussel-Centraal en de voormalige halte Kapellekerk (die halte moet uiteraard weg en had het al lang moeten zijn) ligt de nieuwe tunnel onder de NZV. Waar nu nog de halte ligt is er ruimte voor een vertakking waar L161 dan aantakt op de sporen van koker 3, het verlengde van L25.
Gezien er tussen deze nieuwe vertakking Kapellekerk en het binnenrooster van FBMZ niet meer gehalteerd moet worden, zijn die 20 treinen per uur hier makkelijk haalbaar.
161b.jpg
Daarnaast moet ook op het huidige perron-niveau van Brussel-Centraal stevig uitgebreid worden.
Aan de kant van perron 1 is het onmogelijk Brussel-Centraal uit te breiden, daar zit je immers op straatniveau. Aan de kant van perron 6 zit je aan de heuvelkant, daar zou dus wel iets mogelijk zijn (maar ik ben geen bouwkundig ingenieur, dus zeker weet ik het ook niet).
Mijn voorstel is om een grote ondergrondse galerij voor 4 perrons te bouwen. 2 ervan zijn voor de sporen van koker 3 - L25. De twee andere nieuwe sporen zijn de zuidwaardse sporen van koker 2. De huidige perrons 5 en 6 worden dan de noodwaartse sporen van koker 2. Door vlak voor en na het station het enkele tunnelspoor uit te waaieren naar 2 perronsporen wordt de capaciteit van 30 S-treinen per uur hier haalbaar. Terwijl één trein binnen rijdt kan de andere buiten rijden en omgekeerd. Het is dan aan de seininrichting om de headway tussen treinen laag genoeg te houden, maar met ETCS2 en korte -of zelfs moving- blocks lukt dat wel.
De huidige sporen 1 en 2 zijn dan voor koker 1 noordwaarts en 3 en 4 worden aangesloten op koker 1 zuidwaarts. Hier zou ik wel nog een bijkomende aanpassing doen. Gezien er in koker 1 enerzijds een heleboel HST's zonder stoppen moeten passeren en er anderzijds lange, drukke IC's honderden mensen moeten laten in- en uitstappen is mijn idee om hier planmatig IC's te laten inhalen door HST's. Terwijl er bijvoorbeeld op spoor 2 een Oostende-Eupen aan het perron staat kan er via spoor 1 een Eurostar, ICE of ICNG voorbijsteken. Met, ook hier weer, aangepast seininrichting zou dit allemaal moeten lukken met een halteringstijd van een minuut of 4. Die 4 minuten zijn trouwens geen overbodige luxe bij de drukste treinen van de dag in dit station. Om het allemaal nog wat efficiënter te maken zou je er zelfs kunnen aan denken om twee perrons (bijvoorbeeld 1 en 4) af te sluiten voor reizigers door vlak naast de sporen een muur, hek of glas te plaatsen. Deze sporen kunnen dan uiteraard enkel voor de doorrijdende treinen dienen, maar het geeft wel iets meer ruimte voor de passagiers die op perrons 2 en 3 moeten zijn.
na.jpg
Dit bouwen is uiteraard een enorm dure en ingewikkelde werf. Maar omdat het vrij lokaal blijft rond Brussel-Centraal denk ik dat dit idee meer kans maakt dan grote graafwerken met een volledig nieuwe noord-zuid of oost-west tunnel die de hele stad doorkruist.
Als het allemaal gebouwd geraakt krijg je dus een Noord-ZuidVerbinding die exact blijft waar ze vandaag ligt, maar waar de capaciteit gevoelig hoger ligt waardoor 4 of zelfs 6 S-treinen per uur richting Leuven, Mechelen of Ottignies perfect mogelijk zijn. Ook het IC-verkeer en de internationale treinen krijgen gevoelig meer ademruimte en kunnen dan in aantal toenemen om de reizigersgroei op te vangen.
Plaats reactie