Ice verbinding Brussel Duitsland

trainlovertje
Contacteer:

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door trainlovertje »

rdv schreef: 08 dec 2025, 20:21
rvdborgt schreef: 08 dec 2025, 14:10
rdv schreef: 08 dec 2025, 13:39 Ik zou toch eens de bezettingscijfers van de ICEs tussen Brussel en Aachen (vv) willen zien. Ik zit toch regelmatig in een ICE waar de bezettingsgraad tot/na Aachen niet hoger is dan 20 % tot 30%.
Je zit duidelijk in andere treinen dan ik. En zo lage bezetting zie ik nooit meer. 50% of meer is gebruikelijk, en dat ook in de vroege trein uit Brussel.
Dankuwel en blij dat te horen.
Ik reis steeds zonder reservatie, en heb meestal een vouwfiets bij, ik zoek dus een plaats niet te ver van de bagageplaatsen (om mijn fiets in de gaten te kunnen houden) en meestal heb ik bij opstap in Luik ruim de keuze om twee lege plaatsen of zelfs een tafel zonder bezetting te vinden vlakbij de bagagevakken. Ik reis meestal op dinsdag of donderdag. Op maandag 10 november merkte ik wel dat de bezetting in de ICE 11 beduidend hoger lag dan ik gewend ben. Ik zal eens systematisch beginnnen tellen (enkele maanden geleden telde ik minder dan 10 mensen in het eerste rijtuig (51 plaatsen) op de ICE11 tussen Luik en Aken - waarbij ik me er bewust van ben dat het 1ste rijtuig wellicht het minst bezette is) ;).
Ik heb toch dezelfde bevindingen als Rian. 20 tot 30% bezetting aan de grens heb ik de laatste jaren nog niet misschien meegemaakt; de bezetting ligt inderdaad quasi minstens rond de helft. Al meermaals gezien dat reizigers moesten rechtstaan tot Luik in tweede klasse, meestal gebeurt dat op weekend- of feestdagen.
trainlovertje
Contacteer:

Bericht door trainlovertje »

FLV-FGSP schreef: 08 dec 2025, 13:08 Er zijn plannen voor een negende ICE-verbinding Keulen - Brussel in de zomermaanden. Oorspronkelijk was gedacht om deze naar Oostende te sturen, maar inmiddels gaan de ideeën eerder richting Gent en Brugge. Vagonweb geeft al voorlopige info:
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php ... 0&rok=2026
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php ... 1&rok=2026
Als dit doorgaat hebben Gent en Brugge dus eerder een ICE dan Antwerpen :-)
Wel, dan krijgt Vlaanderen twee extra HST-lijnen binnen het jaar. En wie over een HST naar Oostende spreekt, moet zich misschien afvragen of een ICE over de dorsale wallone nuttig kan zijn, al is het om de communautaire vrede te bewaren :wink:

NB: dit ondermijnt misschien wel de NMBS-plannen/wensen om op termijn de IC 01 door te trekken naar Aken (en verder naar Keulen zoals GO.Rheinland dat zo graag wil).
TKR

Bericht door TKR »

Ik verwacht toch dat NMBS deze trein elk uur of op z'n minst elke 2 uur wou laten rijden. Dan mag deze enkele rit per dag toch geen roet in het eten gooien hoop ik.
Harshan

Bericht door Harshan »

trainlovertje schreef: 08 dec 2025, 22:24
FLV-FGSP schreef: 08 dec 2025, 13:08 Er zijn plannen voor een negende ICE-verbinding Keulen - Brussel in de zomermaanden. Oorspronkelijk was gedacht om deze naar Oostende te sturen, maar inmiddels gaan de ideeën eerder richting Gent en Brugge. Vagonweb geeft al voorlopige info:
Wel, dan krijgt Vlaanderen twee extra HST-lijnen binnen het jaar. En wie over een HST naar Oostende spreekt, moet zich misschien afvragen of een ICE over de dorsale wallone nuttig kan zijn, al is het om de communautaire vrede te bewaren :wink:

NB: dit ondermijnt misschien wel de NMBS-plannen/wensen om op termijn de IC 01 door te trekken naar Aken (en verder naar Keulen zoals GO.Rheinland dat zo graag wil).
Indien de bestemming van IC-01 verlegd wordt van Eupen naar Aken (Duitsland), gaat deze treinlijn dezelfde uren hebben als nu (2025)? Indien zo is, welke treinlijn zal dan naar Eupen gaan? En waarom mogen M6- en M7-dubbeldekstreinrijtuigen niet naar Duitsland gaan?
K V B

Bericht door K V B »

Maar als je naar Gent en Brugge rijdt, dan is doorrijden naar Oostende (waar voldoende plaats is om de trein te parkeren) toch voor de hand liggend.
Shrek

Bericht door Shrek »

Harshan schreef: 09 dec 2025, 22:44
trainlovertje schreef: 08 dec 2025, 22:24

Indien de bestemming van IC-01 verlegd wordt van Eupen naar Aken (Duitsland), gaat deze treinlijn dezelfde uren hebben als nu (2025)? Indien zo is, welke treinlijn zal dan naar Eupen gaan? En waarom mogen M6- en M7-dubbeldekstreinrijtuigen niet naar Duitsland gaan?
Er gaat *iets* naar Aken/Keulen rijden, maar het is lang niet gezegd dat dat de IC naar Oostende gaat zijn. In tegendeel, ik denk dat de kans eerder klein is. Ik verwacht eerder een extra trein met I11, die grotendeels parallel rijdt met de huidige IC's.
dovaere

Bericht door dovaere »

Harshan schreef: 09 dec 2025, 22:44 En waarom mogen M6- en M7-dubbeldekstreinrijtuigen niet naar Duitsland gaan?
Over M7 is hier al eerder gezegd dat de rijtuigen niet omkunnen met de voedingsspanning 1 kV AC die door de locomotief onder de Duitse bovenleidingsspanning wordt geleverd.
Geldt voor M6 hetzelfde?
trainspotterstef
Contacteer:

Bericht door trainspotterstef »

In de Hafas nog niets te bespeuren van ICE 1110 1111 hopelijk rijden die voor wat afwisseling op de 50a :lol: :lol:
TKR

Bericht door TKR »

dovaere schreef: 10 dec 2025, 06:46
Harshan schreef: 09 dec 2025, 22:44 En waarom mogen M6- en M7-dubbeldekstreinrijtuigen niet naar Duitsland gaan?
Over M7 is hier al eerder gezegd dat de rijtuigen niet omkunnen met de voedingsspanning 1 kV AC die door de locomotief onder de Duitse bovenleidingsspanning wordt geleverd.
Geldt voor M6 hetzelfde?
Er is tussen Welkenraedt en Aken een tunnel waar de M6 niet door kan. Zelfs als deze de voeding dus aankan, geraak je er nog niet.
Plaats reactie