Ice verbinding Brussel Duitsland

trainlovertje
Berichten: 2856
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door trainlovertje »

rdv schreef: 08 dec 2025, 20:21
rvdborgt schreef: 08 dec 2025, 14:10
rdv schreef: 08 dec 2025, 13:39 Ik zou toch eens de bezettingscijfers van de ICEs tussen Brussel en Aachen (vv) willen zien. Ik zit toch regelmatig in een ICE waar de bezettingsgraad tot/na Aachen niet hoger is dan 20 % tot 30%.
Je zit duidelijk in andere treinen dan ik. En zo lage bezetting zie ik nooit meer. 50% of meer is gebruikelijk, en dat ook in de vroege trein uit Brussel.
Dankuwel en blij dat te horen.
Ik reis steeds zonder reservatie, en heb meestal een vouwfiets bij, ik zoek dus een plaats niet te ver van de bagageplaatsen (om mijn fiets in de gaten te kunnen houden) en meestal heb ik bij opstap in Luik ruim de keuze om twee lege plaatsen of zelfs een tafel zonder bezetting te vinden vlakbij de bagagevakken. Ik reis meestal op dinsdag of donderdag. Op maandag 10 november merkte ik wel dat de bezetting in de ICE 11 beduidend hoger lag dan ik gewend ben. Ik zal eens systematisch beginnnen tellen (enkele maanden geleden telde ik minder dan 10 mensen in het eerste rijtuig (51 plaatsen) op de ICE11 tussen Luik en Aken - waarbij ik me er bewust van ben dat het 1ste rijtuig wellicht het minst bezette is) ;).
Ik heb toch dezelfde bevindingen als Rian. 20 tot 30% bezetting aan de grens heb ik de laatste jaren nog niet misschien meegemaakt; de bezetting ligt inderdaad quasi minstens rond de helft. Al meermaals gezien dat reizigers moesten rechtstaan tot Luik in tweede klasse, meestal gebeurt dat op weekend- of feestdagen.
trainlovertje
Berichten: 2856
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door trainlovertje »

FLV-FGSP schreef: 08 dec 2025, 13:08 Er zijn plannen voor een negende ICE-verbinding Keulen - Brussel in de zomermaanden. Oorspronkelijk was gedacht om deze naar Oostende te sturen, maar inmiddels gaan de ideeën eerder richting Gent en Brugge. Vagonweb geeft al voorlopige info:
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php ... 0&rok=2026
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php ... 1&rok=2026
Als dit doorgaat hebben Gent en Brugge dus eerder een ICE dan Antwerpen :-)
Wel, dan krijgt Vlaanderen twee extra HST-lijnen binnen het jaar. En wie over een HST naar Oostende spreekt, moet zich misschien afvragen of een ICE over de dorsale wallone nuttig kan zijn, al is het om de communautaire vrede te bewaren :wink:

NB: dit ondermijnt misschien wel de NMBS-plannen/wensen om op termijn de IC 01 door te trekken naar Aken (en verder naar Keulen zoals GO.Rheinland dat zo graag wil).
Gebruikersavatar
TKR
Berichten: 639
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door TKR »

Ik verwacht toch dat NMBS deze trein elk uur of op z'n minst elke 2 uur wou laten rijden. Dan mag deze enkele rit per dag toch geen roet in het eten gooien hoop ik.
K V B
Berichten: 3407
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door K V B »

FLV-FGSP schreef: 08 dec 2025, 13:08 Er zijn plannen voor een negende ICE-verbinding Keulen - Brussel in de zomermaanden. Oorspronkelijk was gedacht om deze naar Oostende te sturen, maar inmiddels gaan de ideeën eerder richting Gent en Brugge. Vagonweb geeft al voorlopige info:
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php ... 0&rok=2026
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php ... 1&rok=2026
Als dit doorgaat hebben Gent en Brugge dus eerder een ICE dan Antwerpen :-)
Maar als je naar Gent en Brugge rijdt, dan is doorrijden naar Oostende (waar voldoende plaats is om de trein te parkeren) toch voor de hand liggend.
trainspotterstef
Berichten: 130
Lid geworden op: 01 nov 2011, 09:16
Contacteer:

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door trainspotterstef »

In de Hafas nog niets te bespeuren van ICE 1110 1111 hopelijk rijden die voor wat afwisseling op de 50a :lol: :lol:
Reuel
Berichten: 110
Lid geworden op: 27 apr 2021, 15:30

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Reuel »

Commercieel is een (Frankfurt?) Keulen Oostende helemaal geen slechte zet denk ik. Mits wat promo lijkt me er in de zomer wel klandizie voor te bestaan, afgaande op de gigantische hoeveelheid Duitsers net over de Grens in Zeeuws-Vlaanderen. Voor Rijnlanders dichter dan de eigen Duitse kust.
desirootje
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door desirootje »

Reuel schreef: 11 dec 2025, 12:57 Commercieel is een (Frankfurt?) Keulen Oostende helemaal geen slechte zet denk ik. Mits wat promo lijkt me er in de zomer wel klandizie voor te bestaan, afgaande op de gigantische hoeveelheid Duitsers net over de Grens in Zeeuws-Vlaanderen. Voor Rijnlanders dichter dan de eigen Duitse kust.
Alleen hebben we geen materieel dat die volumes kan dragen en Duitsland in kan/mag. Totdat we Dubbeldekkers hebben die 15kV AC / getrokken dubbeldekkers die 1kV AC aan kunnen, zal die er niet direct komen...
maarten
Berichten: 475
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door maarten »

Dit wordt toch met een ICE3neo gereden? En niet zozeer voor de binnenlandse dienst? Als dat krap zou zijn dan zetten ze er maar verplichte reservering op, maar ik snap eerlijk gezegd niet helemaal de zorgen.
desirootje
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door desirootje »

maarten schreef: 11 dec 2025, 21:20 Dit wordt toch met een ICE3neo gereden? En niet zozeer voor de binnenlandse dienst? Als dat krap zou zijn dan zetten ze er maar verplichte reservering op, maar ik snap eerlijk gezegd niet helemaal de zorgen.
Dit gaat over een IC/RE die DB en NMBS uiteindelijk zouden willen rijden om mensen goedkoper te laten reizen tussen onze 2 landen, niet een vervanging van de huidige ICE Brussel-Frankfurt
dovaere
Berichten: 714
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door dovaere »

FLV-FGSP schreef: 08 dec 2025, 13:08 Er zijn plannen voor een negende ICE-verbinding Keulen - Brussel in de zomermaanden. Oorspronkelijk was gedacht om deze naar Oostende te sturen, maar inmiddels gaan de ideeën eerder richting Gent en Brugge. Vagonweb geeft al voorlopige info:
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php ... 0&rok=2026
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php ... 1&rok=2026
Als dit doorgaat hebben Gent en Brugge dus eerder een ICE dan Antwerpen :-)
Deze mysterieuze treinen zijn nu ook zichtbaar in de Datenbank Fernverkehr van Marcus Grahnert:
Met wat meer info over de inzetperiode. Er is blijkbaar rekening gehouden met de periode 21/7 tot 5/8 waar er "ergens" (niet gecommuniceerd waar) werken zouden zijn tussen Brussel en Keulen:
De Eurostar lijkt mij overigens normaal in de planning te staan tussen 21/7 tot 5/8.
Wat gebeurt er met de normale ICE's in die periode? Die zijn inet te vinden in de reisplanners.
maarten
Berichten: 475
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door maarten »

desirootje schreef: 12 dec 2025, 11:06
maarten schreef: 11 dec 2025, 21:20 Dit wordt toch met een ICE3neo gereden? En niet zozeer voor de binnenlandse dienst? Als dat krap zou zijn dan zetten ze er maar verplichte reservering op, maar ik snap eerlijk gezegd niet helemaal de zorgen.
Dit gaat over een IC/RE die DB en NMBS uiteindelijk zouden willen rijden om mensen goedkoper te laten reizen tussen onze 2 landen, niet een vervanging van de huidige ICE Brussel-Frankfurt
Oh, ik dacht dat het over die extra ICE ging.

Maar goed, blijkbaar zit het spoor in België dus zo vol en is de capaciteit zo krap dat voor elke extra trein er eentje geschrapt moet worden?
dovaere
Berichten: 714
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door dovaere »

maarten schreef: 13 dec 2025, 10:53 Maar goed, blijkbaar zit het spoor in België dus zo vol en is de capaciteit zo krap dat voor elke extra trein er eentje geschrapt moet worden?
Ik heb nergens gelezen dat hier een trein geschrapt wordt, op de oost-west-as.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13333
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Shrek »

desirootje schreef: 12 dec 2025, 11:06
maarten schreef: 11 dec 2025, 21:20 Dit wordt toch met een ICE3neo gereden? En niet zozeer voor de binnenlandse dienst? Als dat krap zou zijn dan zetten ze er maar verplichte reservering op, maar ik snap eerlijk gezegd niet helemaal de zorgen.
Dit gaat over een IC/RE die DB en NMBS uiteindelijk zouden willen rijden om mensen goedkoper te laten reizen tussen onze 2 landen, niet een vervanging van de huidige ICE Brussel-Frankfurt
Neen er is wedegelijk een idee voor een extra ICE hoor.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13333
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Shrek »

maarten schreef: 13 dec 2025, 10:53 Oh, ik dacht dat het over die extra ICE ging.

Maar goed, blijkbaar zit het spoor in België dus zo vol en is de capaciteit zo krap dat voor elke extra trein er eentje geschrapt moet worden?
Voor dit concrete rijpad maakt deze extra ICE gebruik van het gat dat Eurostar laat in zijn dienstregeling. De ruimte tussen de andere treinen is er dus altijd al geweest, maar Eurostar heeft het nooit ingevuld. Nu gaat ICE er mee lopen, pech voor Eurostar.
Plaats reactie