Y. Otterbeek

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
rvdborgt

Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 11 dec 2025, 23:01
rvdborgt schreef: 11 dec 2025, 22:16 De flyover in Berchem had eigenlijk in het project van de tunnel in Antwerpen moeten zitten. En die bij Otterbeek in het project van lijn 25N. Beide zijn echter bedacht in de tijd dat men pas goed over de dienstregeling ging nadenken als het beton al hard was geworden.
Bij het opmaken van de plannen van Mechelen zat Otterbeek er altijd al bij in. Het is pas toen er bespaard moest worden dat de uitvoering van Otterbeek steeds maar verder uitgesteld werd.
Als de ongelijkvloerse kruising bij Otterbeek al in het project van lijn 25N zat, dan heeft Infrabel toch wel zijn best gedaan om stil te houden dat dat project eigenlijk nog niet klaar is. Of misschien zijn ze daartoe gedwongen, dat kan natuurlijk ook nog.
Shrek

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 11 dec 2025, 23:24 Als de ongelijkvloerse kruising bij Otterbeek al in het project van lijn 25N zat, dan heeft Infrabel toch wel zijn best gedaan om stil te houden dat dat project eigenlijk nog niet klaar is. Of misschien zijn ze daartoe gedwongen, dat kan natuurlijk ook nog.
Voor politiekers tellen enkel de lintjes aan stations, als de laatste perrons klaar zijn is het voor hen klaar.
stijn

Bericht door stijn »

Shrek schreef: 11 dec 2025, 23:27 Voor politiekers tellen enkel de lintjes aan stations, als de laatste perrons klaar zijn is het voor hen klaar.
Klopt, ik was destijds aanwezig bij de opening van Guillemins... met het budget van die avond kon een halve fly-over aangelegd worden...

Opmerkingen daarbij

- Figure of speech of course
- Het was wel ongelofelijk indrukwekkend en mooi
- Politici doen wat ze moeten doen om stemmen te krijgen... Wij het kiesvee belonen nu eenmaal lintjesknippers i.p.v. lange termijndenkers
- De pers gaat niet vrijuit
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

rvdborgt schreef: 11 dec 2025, 22:16 De flyover in Berchem had eigenlijk in het project van de tunnel in Antwerpen moeten zitten. En die bij Otterbeek in het project van lijn 25N. Beide zijn echter bedacht in de tijd dat men pas goed over de dienstregeling ging nadenken als het beton al hard was geworden.
Dat is pertinent onwaar. Bij het opmaken van de plannen van Mechelen zat Otterbeek er altijd al bij in. Het is pas toen er bespaard moest worden dat de uitvoering van Otterbeek steeds maar verder uitgesteld werd.
Hoe zit met die ongelijkvloerse kruising in Berchem, wanneer is die bedacht?
Shrek

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 13 dec 2025, 16:14
Dat is pertinent onwaar. Bij het opmaken van de plannen van Mechelen zat Otterbeek er altijd al bij in. Het is pas toen er bespaard moest worden dat de uitvoering van Otterbeek steeds maar verder uitgesteld werd.
Hoe zit met die ongelijkvloerse kruising in Berchem, wanneer is die bedacht?
Die detailplannen zijn nog niet klaar.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 13 dec 2025, 17:06
rvdborgt schreef: 13 dec 2025, 16:14 Hoe zit met die ongelijkvloerse kruising in Berchem, wanneer is die bedacht?
Dat is niet echt wat ik vroeg, maar het klinkt wel als ruim na de opening van de tunnel in Antwerpen.
Shrek

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 13 dec 2025, 17:19
Shrek schreef: 13 dec 2025, 17:06
rvdborgt schreef: 13 dec 2025, 16:14 Hoe zit met die ongelijkvloerse kruising in Berchem, wanneer is die bedacht?
Dat is niet echt wat ik vroeg, maar het klinkt wel als ruim na de opening van de tunnel in Antwerpen.
Uiteraard is het er ruim na, die infra is nu pas nodig. Het had echt geen zin om dat 20 jaar geleden al te bouwen.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 13 dec 2025, 17:42
Shrek schreef: 13 dec 2025, 17:06 Die detailplannen zijn nog niet klaar.
Uiteraard is het er ruim na, die infra is nu pas nodig. Het had echt geen zin om dat 20 jaar geleden al te bouwen.
Daar kan ik het alleen maar mee oneens zijn. Al direct na de opening stond -2 bijna altijd vol, soms met 2 treinen op 1 spoor, precies omdat lijn 25 rechtstreeks daarheen leidt en naar -1 of +1 tot kruisingen met andere treinen leidt. Of werd er al wel rekening gehouden met zo'n uitbreiding? Maar dan zou die ook al bij de bouw bedacht moeten zijn (dat was mijn vraag) en dat was kennelijk niet het geval.
pietje

Bericht door pietje »

rvdborgt schreef: 14 dec 2025, 00:11
Shrek schreef: 13 dec 2025, 17:42
Daar kan ik het alleen maar mee oneens zijn. Al direct na de opening stond -2 bijna altijd vol, soms met 2 treinen op 1 spoor, precies omdat lijn 25 rechtstreeks daarheen leidt en naar -1 of +1 tot kruisingen met andere treinen leidt. Of werd er al wel rekening gehouden met zo'n uitbreiding? Maar dan zou die ook al bij de bouw bedacht moeten zijn (dat was mijn vraag) en dat was kennelijk niet het geval.
Ik heb ook altijd het idee gehad dat die ombouw van Antwerpen-Centraal en de daarbijhorende sporen richting Berchem niet echt doordacht gebeurd is richting toekomstmogelijkheden.

Ik ben ermee akkoord dat men toen nog niet echt wist wat de toekomstige uitbreidingen gingen zijn, maar men had wel de nodige voorbereidingen kunnen treffen om de mogelijkheid alvast te voorzien
Zwoopaman

Re: Y. Otterbeek

Bericht door Zwoopaman »

Zelfs zonder toekomstvisie is die indeling tussen Berchem en centraal nooit heel logisch geweest. Dieseltreinen moeten verplicht naar verdieping +1 terwijl lijn 27 aansluit op -1...
Shrek

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 14 dec 2025, 00:11 Daar kan ik het alleen maar mee oneens zijn. Al direct na de opening stond -2 bijna altijd vol, soms met 2 treinen op 1 spoor, precies omdat lijn 25 rechtstreeks daarheen leidt en naar -1 of +1 tot kruisingen met andere treinen leidt. Of werd er al wel rekening gehouden met zo'n uitbreiding? Maar dan zou die ook al bij de bouw bedacht moeten zijn (dat was mijn vraag) en dat was kennelijk niet het geval.
Ze wisten toen dat er *ooit* *iets* ging moeten gebouwd worden in Berchem. Maar wat exact en wanneer kon toen onmogelijk al vastgelegd worden, dus logisch dat dat ook niet gebeurd is.
De manier waarop het toen gebouwd werd was het best mogelijke met de toen beschikbare budgetten en kennis. Dat er 25-30 jaar later een tweede fase moet komen is echt geen blammage voor degenen die het toen bedacht hebben.
Shrek

Re: Y. Otterbeek

Bericht door Shrek »

Zwoopaman schreef: 14 dec 2025, 13:02 Zelfs zonder toekomstvisie is die indeling tussen Berchem en centraal nooit heel logisch geweest. Dieseltreinen moeten verplicht naar verdieping +1 terwijl lijn 27 aansluit op -1...
Toen ging men nog uit van een snelle elektrificering en het verdwijnen van de dieseltractie, dat was dus zeker geen bepalende factor in het ontwerp.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 14 dec 2025, 14:53
rvdborgt schreef: 14 dec 2025, 00:11 Daar kan ik het alleen maar mee oneens zijn. Al direct na de opening stond -2 bijna altijd vol, soms met 2 treinen op 1 spoor, precies omdat lijn 25 rechtstreeks daarheen leidt en naar -1 of +1 tot kruisingen met andere treinen leidt. Of werd er al wel rekening gehouden met zo'n uitbreiding? Maar dan zou die ook al bij de bouw bedacht moeten zijn (dat was mijn vraag) en dat was kennelijk niet het geval.
Ze wisten toen dat er *ooit* *iets* ging moeten gebouwd worden in Berchem. Maar wat exact en wanneer kon toen onmogelijk al vastgelegd worden, dus logisch dat dat ook niet gebeurd is.
Had dat dan meteen geantwoord. Er was dus nog geen concreet plan voor een flyover, maar wel de wetenschap dat er op middellange termijn iets nodig zou zijn. Wat overigens niet wegneemt dat de NMBS lange tijd weinig concrete plannen had over de binnenlandse treindienst na de opening van de tunnel, en dus de tunnel en zijn aansluitingen zonder zulke plannen ontworpen werden. Dat hielp natuurlijk ook niet echt.
Plaats reactie