Jammer! Die keikoppen van B-Technics willen graag zo goedkoop mogelijk maken voor hun zelf. Moet men jarenlang in de metro van de NMBS zitten tussen Luik en Luxemburg? Ik heb een aantal brieven gestuurd naar hun. NMBS is niet zo innovatief en klantgericht blijkbaar, maar wel geldgericht en bazenpoeperij.
Nieuwe MR30
Re: Nieuwe MR30
Ik denk dat NMBS echt wel het beste doet voor een goed transport te voorzien hoor. Ik versta de hele reeks aan negativiteit niet.
Over 25kV specifiek: het zou een enorme verkwisting zijn van geld moesten ze een stel aankopen met een installatie voor 25kV terwijl het niet de bedoeling is dat deze de HSL opgaat (kan namelijk slechts 160km/u), of elders onder 25kV zou moeten gaan rijden in z'n eerste levensfase. Aanschaf, onderhoud en meesleuren van extra gewicht, het kost allemaal geld.
Voor deze routes heeft men Desiros en M7'en gekocht, de MR30 moet elders rijden.
Over 25kV specifiek: het zou een enorme verkwisting zijn van geld moesten ze een stel aankopen met een installatie voor 25kV terwijl het niet de bedoeling is dat deze de HSL opgaat (kan namelijk slechts 160km/u), of elders onder 25kV zou moeten gaan rijden in z'n eerste levensfase. Aanschaf, onderhoud en meesleuren van extra gewicht, het kost allemaal geld.
Voor deze routes heeft men Desiros en M7'en gekocht, de MR30 moet elders rijden.
- trainfan03
Dat stond ook zo in de oorspronkelijke aanbesteding. Men gaat op batterij rijden naar Aken, Maastricht en Lille met de MR30. Alhoewel Lille dan wel een S-trein wordt, aangezien men enkel van de S-treinvariant batterijaangedroven versies besteld heeft momenteel. Waarom ze ook over Duitsland spraken, daar ben ik nog niet helemaal in mee, aangezien men ook de HLE17 besteld heeft voor Duitsland. Vermoedelijk dan een IC Köln - Luik (misschien zelfs tot Oostende?) met HLE 17 en dan een S-trein Aken - Luik met de MR30 onder de draad tot in Welkenraedt en op batterij verder.
Er is bij de Desiro's een subreeks voor onder 25KV te rijden, zelfde als bij de DMT's. Dus zou zou het beter zijn om uw materiaal optimaal te kunnen gebruiken om alle stellen 25KV te voorzien. Lijkt mij het meest handige voor een land als België.TKR schreef: ↑14 jan 2026, 00:10En daar zullen dus M7'en en Desiro's rijden..?260689 schreef: ↑14 jan 2026, 00:08De regio provincie Luxemburg is volledig onder 25KV. En daar heb je geen HSL.TKR schreef: ↑13 jan 2026, 23:31 Ik denk dat NMBS echt wel het beste doet voor een goed transport te voorzien hoor. Ik versta de hele reeks aan negativiteit niet.
- trainfan03
Ik weet niet zo goed wat er met lage capaciteiten wordt bedoeld, aangezien een MR08 de hoogste capaciteit heeft van het reizigersmaterieel enkeldeks dat we hebben, niet echt geschikt voor zulke lange afstanden, maar men dient te roeien met de riemen die men heeft.
Ik stel mij trouwens enkele vragen bij de keuzes gemaakt in het bestelproces van de MR30. Veel mensen vonden de Desiro niet aangenaam omwille van de doorlopende trein, dus geen tussendeuren, volgens bronnen zal de MR30 ook geen tussendeuren hebben...
Door de NMBS gevraagde eigenschappen zijn:
* vier deuren per rijtuig;
* geen tussendeur tussen de rijtuigen;
* vensterglas dat bewerkt is om het gsm-signaal door te laten;
* een of twee toiletten voor de varianten met drie, respectievelijk vier rijtuigen;
* veiligheidscamera's en een weegsysteem om het aantal reizigers te tellen;
* anti-graffitiverf aan de buitenkant, zoals op de M7;
* betere stoelen in de IC-versie dan in de S-versie.
Veel te weinig toiletten als je het mij vraagt en reizigers wegen lijkt mij nu ook wel een raar systeem, ma soit...
Ik stel mij trouwens enkele vragen bij de keuzes gemaakt in het bestelproces van de MR30. Veel mensen vonden de Desiro niet aangenaam omwille van de doorlopende trein, dus geen tussendeuren, volgens bronnen zal de MR30 ook geen tussendeuren hebben...
Door de NMBS gevraagde eigenschappen zijn:
* vier deuren per rijtuig;
* geen tussendeur tussen de rijtuigen;
* vensterglas dat bewerkt is om het gsm-signaal door te laten;
* een of twee toiletten voor de varianten met drie, respectievelijk vier rijtuigen;
* veiligheidscamera's en een weegsysteem om het aantal reizigers te tellen;
* anti-graffitiverf aan de buitenkant, zoals op de M7;
* betere stoelen in de IC-versie dan in de S-versie.
Veel te weinig toiletten als je het mij vraagt en reizigers wegen lijkt mij nu ook wel een raar systeem, ma soit...
Juist een heel handig systeem, want daarmee kun je de bezetting per rijtuig bepalen. En dat kan dan bijvoorbeeld weer worden getoond in de reisinfokanalen. "Stap achteraan in, daar is veel plek vrij."trainfan03 schreef: ↑14 jan 2026, 09:17 reizigers wegen lijkt mij nu ook wel een raar systeem, ma soit...
Wellicht ook naar Roosendaal en Maubeuge?trainfan03 schreef: ↑13 jan 2026, 23:39 Dat stond ook zo in de oorspronkelijke aanbesteding. Men gaat op batterij rijden naar Aken, Maastricht en Lille met de MR30.
- trainfan03
Inderdaad, kon niet op de namen komen. Aken blijft wel een vraagteken. Ze zullen sowieso niet onmiddellijk naar het buitenland trekken, want eerst moeten ze 1) gebouwd worden, 2) de fabriek verlaten, 3) testen in België ondergaan en waarschijnlijk kleine aanpassingen ondergaan, 4) gehomologeerd in België worden en dan pas komt het buitenland in zicht... (tenzij ik nog dingen vergeten ben)dovaere schreef: ↑14 jan 2026, 18:24Wellicht ook naar Roosendaal en Maubeuge?trainfan03 schreef: ↑13 jan 2026, 23:39 Dat stond ook zo in de oorspronkelijke aanbesteding. Men gaat op batterij rijden naar Aken, Maastricht en Lille met de MR30.
Terug naar de MR30, zo gaan ze er ongeveer uit komen te zien:
Enkeldeks versie (batterijtrein):
Dubbeldeksversie (alleen 3 kV):
Bron: Facebook
Enkeldeks versie (batterijtrein):
Dubbeldeksversie (alleen 3 kV):
Bron: FacebookRe: Nieuwe MR30
Wat een spuuglelijk ding zeg. Konden we niet gewoon hetzelfde ontwerp krijgen als de DDNG? 
-
trainlovertje
- Contacteer:
Die onderste foto lijkt heel erg op een AI-generated beeld. Over de bovenste durf ik geen uitspraken te doen.
Over smaak valt te twisten, vergelijk de looks van de M7 maar eens met die van de Omneo-treinstellen die in meerdere regio's in Frankrijk rondrijden. NMBS heeft een bepaalde smaak, zullen we maar zeggen.
-
Nicolasjansen
Bij de discussie over goede kenmerken van nieuwe treinen en nadelen van bepaalde modellen, lijkt get le dat en een punt over het hoofd wordt gezien. Het gazt wat ik zou noemen … de rol van het landschap, of de rol van ‘reisromantiek’, en de rol hieron van … verlichting.
Ergens 30 jaar geleden maakte ik een reis in Duitsland. Het was een wat aftandse trein, redelijk vol met een divers gezelschap van bedrukt kijkende mensen. En toch is me die reis goed meegevallen. De reden : ik kon vanuit de trein genieten van mooie en rustgevende natuurlandschappen. Dus de focus verspringt dan weg van de trein met zijn lelijkheid, zijn inzittenden met hun kouwgum en wanstaltige schoenen bij wijze van spreken, naar de rustgevendheid van langstrekkende bossen, en riviertjes. Maar die zouden nooit zichtbaar geweest zijn als het buiten somber is en de trein binnenin fel verlicht zou zijn. En dat was nu net het voordeel van die bepaalde Duitse trein: ze beschikte over ‘gedimd licht’ en leeslampjes. De alledaagsheid van het treincoupe die vervangen wordt door zicht op de natuur doet wonderen. Ik veronderstel’dat bij aankomst in een grote stad of bij begin en eindpunt een volle verlichtingsintensiteit gekozen werd, en onderweg bij somver weer buiten de lage intensiteit. Ik heb me niet gebogen over de achterliggende technologie, maar ik heb er wel van onthouden dat ik liever een ‘reiziger’ ben tussen ‘landschappen’ dan een ‘pendelaar’ tussen zure medependelaars.
Op autocars en vliegtuigen wordt in deze tijden van ledstrips duidelijk ingezet op ‘mood lighting’ en ik vraag me af welke mogelijkheden de NMBS zou kunnen gebruiken om op deze manier bij te dragen aan het welbevinden van reizeigers
Ergens 30 jaar geleden maakte ik een reis in Duitsland. Het was een wat aftandse trein, redelijk vol met een divers gezelschap van bedrukt kijkende mensen. En toch is me die reis goed meegevallen. De reden : ik kon vanuit de trein genieten van mooie en rustgevende natuurlandschappen. Dus de focus verspringt dan weg van de trein met zijn lelijkheid, zijn inzittenden met hun kouwgum en wanstaltige schoenen bij wijze van spreken, naar de rustgevendheid van langstrekkende bossen, en riviertjes. Maar die zouden nooit zichtbaar geweest zijn als het buiten somber is en de trein binnenin fel verlicht zou zijn. En dat was nu net het voordeel van die bepaalde Duitse trein: ze beschikte over ‘gedimd licht’ en leeslampjes. De alledaagsheid van het treincoupe die vervangen wordt door zicht op de natuur doet wonderen. Ik veronderstel’dat bij aankomst in een grote stad of bij begin en eindpunt een volle verlichtingsintensiteit gekozen werd, en onderweg bij somver weer buiten de lage intensiteit. Ik heb me niet gebogen over de achterliggende technologie, maar ik heb er wel van onthouden dat ik liever een ‘reiziger’ ben tussen ‘landschappen’ dan een ‘pendelaar’ tussen zure medependelaars.
Op autocars en vliegtuigen wordt in deze tijden van ledstrips duidelijk ingezet op ‘mood lighting’ en ik vraag me af welke mogelijkheden de NMBS zou kunnen gebruiken om op deze manier bij te dragen aan het welbevinden van reizeigers
Die onderste foto is echt. Heb deze net zien staan op WeBe, het extraweb van de NMBS.trainlovertje schreef: ↑16 jan 2026, 12:03Die onderste foto lijkt heel erg op een AI-generated beeld. Over de bovenste durf ik geen uitspraken te doen.
In de aanbesteding stond toch vermeld dat specifiek voor Nederland de MR30 ook moest kunnen rijden onder 1500V.desirootje schreef: ↑17 jan 2026, 21:41De dubbeldekker MR30 gaat het buitenland nooit in, die hebben geen batterijen en geen een van onze buurlanden hebben hebben dezelfde spanning als ons. Mocht NL uiteindelijk overschakelen naar 3 kV zou het mogelijk zijn, maar daarvoor moeten we nu geen aanpassingen doen aan deze trein.