Nieuwe MR30

Alles over reizigerstreinen in België.
trainfan03

Re: Nieuwe MR30

Bericht door trainfan03 »

Zwoopaman schreef: 18 jan 2026, 08:17
desirootje schreef: 17 jan 2026, 21:41 De dubbeldekker MR30 gaat het buitenland nooit in, die hebben geen batterijen en geen een van onze buurlanden hebben hebben dezelfde spanning als ons. Mocht NL uiteindelijk overschakelen naar 3 kV zou het mogelijk zijn, maar daarvoor moeten we nu geen aanpassingen doen aan deze trein.
In de aanbesteding stond toch vermeld dat specifiek voor Nederland de MR30 ook moest kunnen rijden onder 1500V.
De aanbesteding vermeldt expliciet:
Alle motorrijtuigtypes zijn inzetbaar op het 3kV DC-geëlektrificeerde Infrabelnet en de BEMU eveneens op de
niet-geëlektrificeerde lijnen van dit net met behulp van een batterijvoeding. De enkeldeks (B)EMU zijn eveneens
inzetbaar buiten het Infrabelnet tot de grensstations, dit ofwel onder lagere bovenleidingspanning van 1,5 kV DC
(NL) of met behulp van een batterijvoeding (NL, FR en D).
Dusja in theorie zou dat het geval zijn, alleen zijn er geen enkeldeks EMUs besteld, enkel enkeldeks BEMUs.
trainfan03

Harshan schreef: 17 jan 2026, 21:18
trainfan03 schreef: 17 jan 2026, 21:15 De NMBS-dubbeldekkers zijn niet te hoog, ze zijn te breed bovenaan. Bij de bouw van nieuwere tunnels wordt hier rekening mee gehouden. Ik heb de exacte specs nog niet gevonden, dit zal (hopelijk) bij de MR30 het geval zijn, want ik vind onze dubbeldekkers op het bovendek tenminste nog ruimtelijk aanvoelen, in vergelijking in de buurlanden waar ze soms krap aanvoelen.
Dank u wel! Hopelijk is de dubbeldeksversie van MS30 wel passelijk voor alle spoorlijnen van Belgiê en buurlanden.
Ondertussen in de aanbesteding het antwoord gevonden:
Dubbeldeks tussenkast (in voorkomend geval) conform aan het Belgische BE2-gabarit volgens EN15273-2 om
de capaciteit en het reizigerscomfort te optimaliseren.
Dus hij zal hetzelfde profiel hebben als de M6 en de M7.
trainfan03

Lynx schreef: 18 jan 2026, 10:15 Ik weet niet genoeg van de exacte afmetingen en kan dus ook niet zeggen of het Duitse en het Belgische profiel qua breedte bovenaan enigszins overeen komt, maar wellicht dat dat ook mogelijkheden zou bieden voor de dubbeldeks MR30 om toch ook naar Nederland te kunnen komen op grensbaanvakken.
De dubbeldeks MR30 zal nooit naar Nederland rijden, de aanbesteding heeft dit nergens vermeld. Ze spreken enkel over de enkeldeks (B)EMU.
De enkeldeks (B)EMU zijn eveneens inzetbaar buiten het Infrabelnet tot de grensstations, dit ofwel onder lagere bovenleidingspanning van 1,5 kV DC (NL) of met behulp van een batterijvoeding (NL, FR en D).
Zwoopaman

Bericht door Zwoopaman »

trainfan03 schreef: 18 jan 2026, 11:07
Lynx schreef: 18 jan 2026, 10:15 Ik weet niet genoeg van de exacte afmetingen en kan dus ook niet zeggen of het Duitse en het Belgische profiel qua breedte bovenaan enigszins overeen komt, maar wellicht dat dat ook mogelijkheden zou bieden voor de dubbeldeks MR30 om toch ook naar Nederland te kunnen komen op grensbaanvakken.
De dubbeldeks MR30 zal nooit naar Nederland rijden, de aanbesteding heeft dit nergens vermeld. Ze spreken enkel over de enkeldeks (B)EMU.
De enkeldeks (B)EMU zijn eveneens inzetbaar buiten het Infrabelnet tot de grensstations, dit ofwel onder lagere bovenleidingspanning van 1,5 kV DC (NL) of met behulp van een batterijvoeding (NL, FR en D).
Op vlak van techniek gaan die enkeldeks EMU's, als ze er ooit komen, toch niet verschillen van de dubbeldeks variant lijkt mij?
trainfan03

Zwoopaman schreef: 18 jan 2026, 11:31 Op vlak van techniek gaan die enkeldeks EMU's, als ze er ooit komen, toch niet verschillen van de dubbeldeks variant lijkt mij?
Goh, je verliest plaats op het dak om technische installaties te steken hé, want je zit met een dubbeldekskast. Op de enkeldeksvariant heb je een kast meer om techniek te steken, bvb. om op 1,5 kV te rijden.
Zwoopaman

Bericht door Zwoopaman »

Nu weet ik niet precies hoe het zit met modern materieel maar de MR75, MR80 en MR86 lusten 1500V zonder speciale installaties. Ze hebben dan gewoon verminderde trekkracht.

We zullen dan maar moeten afwachten wat de NMBS van plan is met de S32 naar Roosendaal. De BEMU's inzetten en de MW41 op andere plaatsen langer in dienst houden of de levensduur van de MR75 nog wat langer oprekken.
Laatst gewijzigd door Zwoopaman op 18 jan 2026, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
desirootje

Bericht door desirootje »

Zwoopaman schreef: 18 jan 2026, 11:55 Nu weet ik niet precies hoe het zit met modern materieel maar de MR75, MR80 en MR86 lusten 1500V zonder speciale installaties. Ze hebben dan gewoon verminderde trekkracht.
MR96 en MR08 lusten dat niet, de elektronische sensors panikeren bij een te lage voltage en zetten de trein af.
Dimi

Bericht door Dimi »

Goeie dag,

Ik heb in een krant gezien dat met onderhandelingen begonnen is tussen CAF en Alstom om toch bepaalde taken in onderaanneming uit te laten voeren door het Alstom-bedrijf te Brugge. Minister Crucke zou daar betrokken bij zijn.

Toen NMBS Desiro's bij Siemens bestelde, had Alstom ook bepaalde werken in onderaanneming uitgevoerd na tussenkomst van de Federale regering, in het bijzonder van de Minister van Werk

vg

Pierre
Plaats reactie