maarten schreef: ↑05 jan 2026, 10:35
Wat is er mogelijk tussen Nederland en Duitsland? De doorgaande internationale verbindingen gaan over de lange afstand, de regionale verbindingen zijn aanbesteed en zullen geld kosten en hebben allemaal problemen (Groningen - Leer is stuk, Hengelo - Bielefeld, Arnhem - Düsseldorf en Heerlen - Aken vallen regelmatig uit, alleen Venlo - Hamm rijdt nog een beetje redelijk als Eurobahn personeel heeft dat Nederlands spreekt maar is verder ook niet erg internationaal qua verbinding).
Ik denk dat de grootste problemen zitten bij de verbindingen die worden geëxploiteerd door Duitse uitvoerders van de treinverbindingen. Op Hengelo-Bielefeld valt 50% van de treinen uit ofzo. Arnhem-Düsseldorf en Arnhem-Venlo waren ook al zo dramatisch. De drielandentrein (die ook nergens voor nodig is), doet het ook al zo goed....
Maar, de meest frequent bereden grensovergang (personenverkeer) met Duitsland is Enschede-Gronau. Ieder half uur een trein. De meeste andere verbindingen komen op hooguit 1,5 per uur. Daar valt weinig uit. Het kán dus wel. Ik heb als goed geïnformeerde leek wel ideeën maar denk dat ik het liever aan de knappe koppen van treinontwerpers over laat.
Daarbij heeft NS er geen materieel voor. Er zijn geen geschikte treinstellen (DB heeft die wel, ICE3, is wel erg duur) en ook de rijtuigen hebben geen toelating meer in Duitsland.
Ja, maar zoals je zelf hieronder al schrijft is er materieel onderweg. NS kan natuurlijk ook prima bij DB Gebrauchtzug een paar van die IC-rijtuigen aanschaffen en de leases op de Vectrons verlengen die ze aan het teruggeven zijn nu ze steeds minder nodig zijn.
Maar er is wel goed nieuws: in de hoofdrailnetconcessie staat dat NS een intercitydienst Eindhoven - Aken moet uitvoeren "zodra de infrastructuur daarvoor gereed is en overeenstemming is over onder meer de lijnvoering en financiering".
Veel mitsen en maren, maar er is een kans dat die verbinding er komt en er is op dit moment materieel in bouw dat er geschikt voor moet zijn (ICNG-D).
Het zou fijn zijn als de Nederlandse overheid gewoon een paar honderd miljoen bijlegt op het dubbelsporig maken van dat stukje enkelspoor net na de grens bij Kaldenkirchen.
Anyway, ik ben zo blij als een kind dat er nu eindelijk ieder half uur een intercity van enige kwaliteit de grens overgaat tussen België en Nederland. Supergaaf! Op naar een kwartierdienst!!
Oh, ik vergeet helemaal te vermelden over Duitsland nog; in Deutschlandtakt wil DB "ergens na 2030" 16 langeafstandstreinen per dag de grens over bij Hengelo en 16 bij Arnhem. Ik hoop dat ik het nog mag meemaken. De reistijd naar Hamburg vanuit Zwolle is tijdens mijn leven alleen maar toegenomen hahahaha.