Eurocaprail/ renovatie As 3: L161/162

klaas

Re: Eurocaprail/ renovatie As 3: L161/162

Bericht door klaas »

desirootje schreef: 25 mar 2026, 07:25
Nicolasjansen schreef: 25 mar 2026, 04:12 Rond 20 maart 2026 vond een politieke top plaats in Luxemburg, waarbij eerste minister Dewever, zijn transportminister en de tegenhangers van Luxemburg spraken over allerlei samenwerking, maar ook over de ‘afwerking van de renovatie van de treinlijn Brussel-Luxemburg’. Daarna waren er persconferenties en berichten waarbij gezegd werd dat vanaf 2030 de reistijd naar 2h05 zou gaan, ongeveer een uur sneller dan nu in 2026.
Dus een vraag aan dit forum: is deze tijdswinst realistisch? Welke werken moeten nog gebeuren om dit waar te maken ?
Dat laatstse kan ik niet zeggen, maar er is ook een plan om een 2e trein te laten rijden tussen Brussel en Aarlen. Waardoor de huidige trein niet meer zou moeten stoppen op veel van de kleinere stations in de Ardennen en mss dat zelfs Gembloux geschrapt zou worden. Het merendeel van de tijdswinst zou daarvan komen, niet de versnellingen, dat wilt niet zeggen dat ze het niet waard zijn, maar dat is ook hoe de ICEs en ECD en Eurostar zo veel sneller kunnen zijn dan de ICs op dezelfde trajecten..
Dat is inderdaad een manier om te versnellen, maar een vol uur? Tot vorig jaar reed de P7613 na de middag van Brussel naar Luxemburg, daarbij Ottignies, Gembloux, Ciney, Marloie, Rochefort-Jemelle en Marbehan overslaand, dus enkel Namen, Libramont en Aarlen bleven over, en daarbij was die trein... 9 minuten sneller dan de volgende IC. Akkoord, een P-trein heeft misschien geen ideaal rijpad, maar puur op die stops een kwartier besparen lijkt me echt het maximum, en dan ben je eigenlijk ook al aan de buffertijd aan het knagen.

Ik kan me hoogstens voorstellen dat men creatief gaan rekenen is en niet Brussel-Zuid of -Centraal genomen heeft al beginpunt, maar Brussel-Luxemburg. En dan nog zou men een gemiddelde van zo'n 106 km/u moeten halen van Brussel-Luxemburg tot Luxemburg.
Ter vergelijking: Brussel-Zuid - Oostende is bijna de hele weg 160 km/u op een rechtlijnig tracé met slechts twee tussenstops, en toch haalt men hier net geen 100 km/u. Kortom, ik geloof er niet echt in...
klaas

Bericht door klaas »

maarten schreef: 25 mar 2026, 08:37 Misschien alleen stoppen nog in Namur en Arlon?
Ottignies is toch een groot station om zomaar over te slaan, maar is op zich al goed bediend dus tot daar aan toe.
Maar in de diepe Ardennen zagen ze al zo lang voor een tweede trein, als die nu zou komen zonder stop tussen Namen en Aarlen zal dat iets te veel weerstand opwekken vrees ik. Een stop in Libramont lijkt me echt het bare minimum.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

klaas schreef: 25 mar 2026, 08:50
maarten schreef: 25 mar 2026, 08:37 Misschien alleen stoppen nog in Namur en Arlon?
Ottignies is toch een groot station om zomaar over te slaan, maar is op zich al goed bediend dus tot daar aan toe.
Maar in de diepe Ardennen zagen ze al zo lang voor een tweede trein, als die nu zou komen zonder stop tussen Namen en Aarlen zal dat iets te veel weerstand opwekken vrees ik. Een stop in Libramont lijkt me echt het bare minimum.
Ik meen dat de vroegere versnelde IC's en de EC's ook in Libramont stopten, maar inderdaad niet in Ottignies.
TKR

Bericht door TKR »

Het 4-sporig maken van Brussel - Ottignies zal ook wel al heel wat helpen zeker? Dan hoef je geen rekening meer te houden met de S-trein in de dienstregeling, en kan je gewoon plank gas geven.
Alles gecombineerd kan je waarschijnlijk echt wel veel tijd uitsparen.
Thorum

Bericht door Thorum »

Wellicht domme vraag, maar waarom zou Libramont vandaag eerste keuze zijn ?

Qua bevolking zit je rond Gembloux en Ciney hoger, en afhankelijk van hoe groot je meet ook in Marloie (voor Rochefort en Marche en Famenne).
Qua overstappotentieel is Marloie ook groter, en Gembloux gelijkaardig potentieel (via vandaag-goederenlijn L144)

Ottignies zit ruim boven Aarlen in beide categorieën.
joverwimp

Bericht door joverwimp »

maarten schreef: 25 mar 2026, 08:37
Nicolasjansen schreef: 25 mar 2026, 04:12
vanaf 2030 de reistijd naar 2h05 zou gaan, ongeveer een uur sneller dan nu in 2026.
Dus een vraag aan dit forum: is deze tijdswinst realistisch? Welke werken moeten nog gebeuren om dit waar te maken ?
Hangt van het aantal stops af en misschien wat je "Brussel" noemt. De afstand vanaf Brussel-Zuid tot Luxemburg-Stad is 230 km. Om dat in 2:05 te doen is 110 km/h gemiddeld en dat is voor een IC met stops een nette gemiddelde snelheid. Non-stop moet dat echt wel haalbaar zijn, en zeker als je vanaf Brussel-Luxembourg rekent.
Misschien alleen stoppen nog in Namur en Arlon?

Het is overigens wel opvallend dat de maximum snelheid op L162 deels 160 is op bochtigere stukken tussen Namur en Marche-en-Famenne, maar 130 op het veel rechtere stuk van L161 tussen Namur en Ottignies. Wordt daar ook nog wat gedaan?
De trein die tot 2016 naar Straatsburg reed stopte enkel in Namur en Arlon
trainlovertje
Contacteer:

Bericht door trainlovertje »

joverwimp schreef: 25 mar 2026, 11:46
maarten schreef: 25 mar 2026, 08:37
Nicolasjansen schreef: 25 mar 2026, 04:12
vanaf 2030 de reistijd naar 2h05 zou gaan, ongeveer een uur sneller dan nu in 2026.
Hangt van het aantal stops af en misschien wat je "Brussel" noemt. De afstand vanaf Brussel-Zuid tot Luxemburg-Stad is 230 km. Om dat in 2:05 te doen is 110 km/h gemiddeld en dat is voor een IC met stops een nette gemiddelde snelheid. Non-stop moet dat echt wel haalbaar zijn, en zeker als je vanaf Brussel-Luxembourg rekent.
Misschien alleen stoppen nog in Namur en Arlon?

Het is overigens wel opvallend dat de maximum snelheid op L162 deels 160 is op bochtigere stukken tussen Namur en Marche-en-Famenne, maar 130 op het veel rechtere stuk van L161 tussen Namur en Ottignies. Wordt daar ook nog wat gedaan?
De trein die tot 2016 naar Straatsburg reed stopte enkel in Namur en Arlon
Belux is een relatief naslagwerk voor treinen in de Benelux van de voorbije 15 jaar.
Tot december 2014 reden de Eurocity’s hoofdzakelijk als expresstreinen tussen Brussel en Luxemburg. Richting Brussel stopte één van beide enkel in Namen en Aarlen, de tweede ook in Libramont. Richting Luxemburg volgde één het stoppatroon van de gewone IC’s, één stopte enkel in Namen, Libramont en Aarlen. Tot 2012 was er nog een derde treinpaar Brussel - Basel, waarvan de trein richting Brussel als Belgische IC diende en de tegentrein als expresstrein (zonder stop in Libramont).
Vanaf december 2014 werden deze treinen geïntegreerd in het Belgische taktsysteem en volgden ze over de hele lijn het IC-stoppatroon, tot ze ergens in 2016 verdwenen.
maarten

Bericht door maarten »

klaas schreef: 25 mar 2026, 08:46
Ter vergelijking: Brussel-Zuid - Oostende is bijna de hele weg 160 km/u op een rechtlijnig tracé met slechts twee tussenstops, en toch haalt men hier net geen 100 km/u. Kortom, ik geloof er niet echt in...
2 stops met in totaal 7 minuten aan stilstand.
Dimi

Bericht door Dimi »

Goeie dag,

Als ik me goed herinner (EC Iris), was de reisduur tussen Brussel en Namen zonder elders te stoppen beperkt tot 32-33 minuutjes terwijl Namen - Aarlen 73-76 minuutjes bedroeg (dus met een reeks 20 en 6 rijtuigen) met een maximale snelheid 130 km/uur en waarschijnlijk een "buffer" van ongeveer 5 minuutjes (buffer was zeker welkom toen een reeks 23 een reeks 20 moest vervangen).

vg

Pierre
edelweiss

Bericht door edelweiss »

TEE Edelweiss met diesel Brussel-Leopoldswijk Luxemburg in 2u.19min. Ik geloof dat de Iris het tot 2u 14 min gebracht heeft. Deze voorbeelden van meer als een halve eeuw terug ter vergelijking.
klaas

Bericht door klaas »

Thorum schreef: 25 mar 2026, 11:32 Wellicht domme vraag, maar waarom zou Libramont vandaag eerste keuze zijn ?

Qua bevolking zit je rond Gembloux en Ciney hoger, en afhankelijk van hoe groot je meet ook in Marloie (voor Rochefort en Marche en Famenne).
Qua overstappotentieel is Marloie ook groter, en Gembloux gelijkaardig potentieel (via vandaag-goederenlijn L144)

Ottignies zit ruim boven Aarlen in beide categorieën.
- In Gembloux zouden ze van 3 naar 4 rechtstreekse treinen gaan, dus daar is de noodzaak kleiner.
- Ciney heeft inderdaad meer inwoners an sich, maar een kleinere aantrekkingskracht op de omgeving (waarvan getuige de reizigerscijfer): het veel beter bediende Namen ligt vrij dichtbij dus gaan mensen die toch de auto moeten nemen naar het station eerder naar Namen gaan. Als je enkel in Ciney stopt sluit je de facto de hele Ardennen uit van deze trein.
- Marloie is een boerenhol, maar wel een overstapstation uit Marche (en Bomal, ...)
- Rochefort heeft geen enkel overstappotentieel en ligt vlakbij Marloie, maar is wel een depot voor TB en TBG. Dat is een belangrijke reden waarom het nu nog een IC halte is vlakbij Marloie met slechts een derde van de reizigers
- Libramont ligt heel ver van alle andere grote stations en heeft dus een ruime aantrekkingskracht op de hele regio van Bouillon aan de Franse grens tot Bastogne aan de Luxemburgse grens. Bovendien is het een overstapstation uit de toch wel noemenswaardige plaatsen Virton, Neufchâteau en Bertrix. Ook dat tonen de reizigerscijfers aan, Libramont heeft het meeste reizigers van alle stations tussen Namen en Aarlen.
- Voor de volledigheid: Marbehan dankt zijn stop aan de nabijheid van Virton. Veel Virtonnais nemen de wagen naar hier om de overstap in Libramont te vermijden.
klaas

Bericht door klaas »

edelweiss schreef: 25 mar 2026, 16:31 TEE Edelweiss met diesel Brussel-Leopoldswijk Luxemburg in 2u.19min. Ik geloof dat de Iris het tot 2u 14 min gebracht heeft. Deze voorbeelden van meer als een halve eeuw terug ter vergelijking.
Klopt, maar dat was een trein met een veel uitgesprokener internationaal karakter. Tenzij deze trein ook minstens tot Straatsburg verder rijdt (en dan nog) zal deze een meer regionaal karakter hebben en meer stops moeten maken. Het aantal reizigers die het volledige traject Brussel - Luxemburg doen is gewoon te klein voor een eigen treinserie.
Bovendien was er destijds nog geen sprake van buffertijden, en veel minder veiligheidsregels, dus de tijd van toen halen zou al een sterk nummer zijn.
Plaats reactie