Dat is inderdaad een manier om te versnellen, maar een vol uur? Tot vorig jaar reed de P7613 na de middag van Brussel naar Luxemburg, daarbij Ottignies, Gembloux, Ciney, Marloie, Rochefort-Jemelle en Marbehan overslaand, dus enkel Namen, Libramont en Aarlen bleven over, en daarbij was die trein... 9 minuten sneller dan de volgende IC. Akkoord, een P-trein heeft misschien geen ideaal rijpad, maar puur op die stops een kwartier besparen lijkt me echt het maximum, en dan ben je eigenlijk ook al aan de buffertijd aan het knagen.desirootje schreef: ↑25 mar 2026, 07:25Dat laatstse kan ik niet zeggen, maar er is ook een plan om een 2e trein te laten rijden tussen Brussel en Aarlen. Waardoor de huidige trein niet meer zou moeten stoppen op veel van de kleinere stations in de Ardennen en mss dat zelfs Gembloux geschrapt zou worden. Het merendeel van de tijdswinst zou daarvan komen, niet de versnellingen, dat wilt niet zeggen dat ze het niet waard zijn, maar dat is ook hoe de ICEs en ECD en Eurostar zo veel sneller kunnen zijn dan de ICs op dezelfde trajecten..Nicolasjansen schreef: ↑25 mar 2026, 04:12 Rond 20 maart 2026 vond een politieke top plaats in Luxemburg, waarbij eerste minister Dewever, zijn transportminister en de tegenhangers van Luxemburg spraken over allerlei samenwerking, maar ook over de ‘afwerking van de renovatie van de treinlijn Brussel-Luxemburg’. Daarna waren er persconferenties en berichten waarbij gezegd werd dat vanaf 2030 de reistijd naar 2h05 zou gaan, ongeveer een uur sneller dan nu in 2026.
Dus een vraag aan dit forum: is deze tijdswinst realistisch? Welke werken moeten nog gebeuren om dit waar te maken ?
Ik kan me hoogstens voorstellen dat men creatief gaan rekenen is en niet Brussel-Zuid of -Centraal genomen heeft al beginpunt, maar Brussel-Luxemburg. En dan nog zou men een gemiddelde van zo'n 106 km/u moeten halen van Brussel-Luxemburg tot Luxemburg.
Ter vergelijking: Brussel-Zuid - Oostende is bijna de hele weg 160 km/u op een rechtlijnig tracé met slechts twee tussenstops, en toch haalt men hier net geen 100 km/u. Kortom, ik geloof er niet echt in...