Quoten op het forum

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Plaats reactie
Patrick

Quoten op het forum

Bericht door Patrick »

Ik zou graag eens een richtlijn willen ontvangen van de forumbeheerders i.v.m. het quoten hier (het al of niet volledig kopiëren van berichten uit andere bronnen, bv. krantensites, VRT-nieuws, ...).
Vroeger bezondigde ik mij aan het volledig overnemen maar "iemand" ( 8) ) heeft er mij toen op gewezen dat het beter is dat ik dat niet doe (om bv. problemen met schending copyright te vermijden).
Sedertdien volg ik dit advies slaafs ( :P ) en probeer hetgeen ik ergens gelezen heb met mijn eigen woorden te vertalen. Daaronder zet ik dan de link naar de oorspronkelijke bron.
Ik stel vast dat dit advies niet gekend is bij sommige andere gebruikers. Gelieve mij daarom te bevrijden uit mijn gewetensnood :wink: Waarvoor dank.
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Ik heb het juist omgekeerd gehoord. Mij is aangeraden om, als je teksten overneemt, dit letterlijk te doen en dan de bron eronder te zetten. Zodat duidelijk is wie de auteur is, en je niet zogezegd gaat lopen met iemand anders zijn informatie.

BDJ
tom007

Bericht door tom007 »

je moet altijd de bron weergeven.
Shrek

Bericht door Shrek »

als je iets in een quote zet mag je toch alles kopieren?
Trainspotterke schreef:He, heb je die foto van op hyves al?
er staat hierboven zelfs een speciale quote-knop voor zo'n gevallen :lol:

[ quote = "Naam" ] tekst [ /quote ] maar dan zonder de spaties :wink:
Steven

Bericht door Steven »

krantenartikels quoten is nog niet hetzelfde dan iemand zijn uitspraak van het forum hier quoten.
Shrek

Bericht door Shrek »

Steven schreef:krantenartikels quoten is nog niet hetzelfde dan iemand zijn uitspraak van het forum hier quoten.
met de auteur en krant erbij is dat toch geen probleem?
Steven

Bericht door Steven »

Shrek schreef:
Steven schreef:krantenartikels quoten is nog niet hetzelfde dan iemand zijn uitspraak van het forum hier quoten.
met de auteur en krant erbij is dat toch geen probleem?
bij sommige kranten is het overnemen niet toegestaan zonder schriftelijke toestemming. kortweg voor je zomaar aan artikel overneemt zal je dus met de uitgever van de krant contact moeten opnemen en om toestemming vragen.
schaarbakkes

Bericht door schaarbakkes »

Als je de bron overneemt, zal niemand daar over vallen.
Steven

Bericht door Steven »

schaarbakkes schreef:Als je de bron overneemt, zal niemand daar over vallen.
en toch is het bij bepaalde kranten strikt verboden zonder schriftelijk toestemming. of je nu rechtstreeks uit de krant of uit hun online pagina's stukken gebruikt.
am62

Bericht door am62 »

Wat betreft De Standaard (en familie)

Copyright De Standaard en De Standaard Online

Alle teksten, foto’s, tekeningen, grafieken en alle andere auteursrechterlijk beschermde werken uit (De Standaard, De Standaard Online, Het Nieuwsblad, Het Volk, De Gentenaar) mogen op geen enkele wijze worden verspreid of gebruikt of overgenomen, tenzij VUM hiervoor de reproductierechten heeft verleend.

Korte aanhalingen uit artikels zijn toegelaten tenzij voor commerciële doeleinden - hoe of welke dan ook - mits de bron duidelijk wordt vermeld, en zonder dat dit systematisch mag gebeuren.

Wenst u een artikel over te nemen op uw eigen site of in een gedrukte publicatie, gelieve dan contact te nemen met Clearing Services, het bedrijf dat voor VUM de reproductierechten beheert.

---
Iedereen moet voor zijn eigen de gevolgen maar inschatten, maar quoten uit kranten begin ik niet aan.
Steven

Bericht door Steven »

voila en zover ik weet is voor de groep van het laatste nieuws dezelfde regel van toepassing
Fles

Bericht door Fles »

Steven schreef:
schaarbakkes schreef:Als je de bron overneemt, zal niemand daar over vallen.
en toch is het bij bepaalde kranten strikt verboden zonder schriftelijk toestemming. of je nu rechtstreeks uit de krant of uit hun online pagina's stukken gebruikt.
In dat soort gevallen gaat het doorgaans om quotes uit "volledige artikelen" vanop het betaalgedeelte van een krantensite, lijkt me ;) En dat ze daar moeilijk over doen, tsja, dat verbaast me niet, dan :)
Steven

Bericht door Steven »

men maakt geen verschil of je nu een artikel neemt van betaal of niet betaalgedeelte. het niet betalend gedeelte sta meestal ook op de papieren exemplaar en daar zijn ook rechten op.
Plaats reactie