geldt dat niet voor alle materieel?Steven schreef:wover de mw41 zijn nu betere stellen dan dat ze in het begin waren.
mw 41 op lijn 166-165
-
treinbruno
- Berichten: 2406
- Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
- Locatie: Singapore
ja - dat klopt - MAAR DAAR HOUDEN ZE ZICH ZELFS NIET AAN!Bij de NMBS dus niet altijd, alleen als het platform aan een 2de klas coupé grenst (simpel uitgelegd). Check het maar na in de overeenkomst (staat ergens online).
ik stond eens in een (stampvolle) AM96 aan het balkon van de 1e classe.
er kwam "kontrole brigade" en die maakten daar een opmerking over - hoewel dat balkon aan de 2e classe grenste als je door de koppeling ging.
(en controle brigade durf ik niet echt tegenspreken - want die delen vlug boetes uit)

Gaan ze er daar niet van uit dat tweede en eerste klasse elk een 'eigen' balkon hebben? Ik denk dat die regel geldt als er maar één enkel, ondubbelzinnig balkon is tussen eerste en tweede, zoals in de Breaks.treinbruno schreef:ja - dat klopt - MAAR DAAR HOUDEN ZE ZICH ZELFS NIET AAN!Bij de NMBS dus niet altijd, alleen als het platform aan een 2de klas coupé grenst (simpel uitgelegd). Check het maar na in de overeenkomst (staat ergens online).
ik stond eens in een (stampvolle) AM96 aan het balkon van de 1e classe.
er kwam "kontrole brigade" en die maakten daar een opmerking over - hoewel dat balkon aan de 2e classe grenste als je door de koppeling ging.
(en controle brigade durf ik niet echt tegenspreken - want die delen vlug boetes uit)
- Dieselfreak
- Berichten: 2114
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: mw 41 op lijn 166-165
Ik moet het beamen, dat de MW41 wel zeer goed is in op tijd rijden. Ik heb er al tientallen keren gebruik van gemaakt, en kan me niet herinneren dat die één keer vertraging had. Als je in België een treinreis maakt waarbij je één of meerdere keren moet overstappen, zijn er bijna gegarandeerd één of meer treinen die vertraging hebben, soms met het gevolg dat je een aansluiting mist en moet wachten op de volgende trein, zo is mijn ervaring. Ik neem dan ook steeds minstens een uur reservetijd bij het plannen van een treinuitstap. Vorige vrijdag ben ik met de trein van Kortrijk naar Couvin en terug geweest. De reis bestond uit 4 delen: Om te beginnen van Kortrijk naar Moeskroen, dan van Moeskroen naar Doornik, vervolgens Doornik - Charleroi-Sud, en als laatste het traject Charleroi-Sud - Couvin, met de MW41. En dan natuurlijk alles weer in omgekeerde richting. Van de 8 treinen die ik deze dag genomen heb, waren er slechts 2 die volledig op tijd reden: die van Charleroi naar Couvin en terug. De trein van Doornik naar Charleroi kwam met ongeveer een kwartier vertraging in Charleroi aan, en daardoor miste ik de geplande trein naar Couvin, maar gelukkig was er een half uur later al een volgende.
Maar ik denk dat het inderdaad vooral komt doordat de lijnen waar de 41 rijdt, meestal weinig druk zijn, hoe meer treinen op dezelfde lijn rijden, des te meer kan er misgaan.
Maar ik denk dat het inderdaad vooral komt doordat de lijnen waar de 41 rijdt, meestal weinig druk zijn, hoe meer treinen op dezelfde lijn rijden, des te meer kan er misgaan.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
-
thomaslj
Re: mw 41 op lijn 166-165
Volgens de NMBS-website:

Daarom was ik ook erg ontgoocheld dat dit bij de MW41'ers niet zo is, mijn beoordeling 5/10Het nieuwe reizigersmaterieel werd speciaal ontworpen om zo goed mogelijk aan je specifieke eisen te beantwoorden: speciale ruimte voor de rolstoel in 1ste klas
- Dieselfreak
- Berichten: 2114
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: mw 41 op lijn 166-165
Toen de M2's nog reden, waren er veel klachten over het gebrek aan comfort daarvan. "De M2 hoort thuis in een museum." was een veelgehoorde uitspraak. Nu zíjn ze naar het museum verhuisd, en is het wéér niet goed.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
-
Fles
Re:
Ik denk dat het überhaupt totale waanzin is om welk balkon dan ook "1e klasse" te durven noemen. Mij hebben ze geleerd dat dat verschil iets met "comfort" te maken had. Staan op een 1e klasse balkon, en dan commentaar krijgen als je een 2e klas kaartje hebt, het lefMIVB-reiziger schreef:Gaan ze er daar niet van uit dat tweede en eerste klasse elk een 'eigen' balkon hebben? Ik denk dat die regel geldt als er maar één enkel, ondubbelzinnig balkon is tussen eerste en tweede, zoals in de Breaks.
Re: mw 41 op lijn 166-165
Dag
En toch heeft het wel degelijk zin om een balkon 1ste klasse te noemen. Dat is nl. om te vermijden dat reizigers daar storend veel lawaai staan te maken en zodoende de rust in 1ste (waar je ten slotte een pak extra voor betaalt) verstoren. Spijtig genoeg wordt in de praktijk van dit principe meestal afgeweken, maar het heeft dus wel degelijk zin.
In bepaalde stellen is die grens compleet vervaagd (zoals bij de ms 96). Ik denk met heimwee terug aan de rijtuigtypes waarvan de deuren tussen 1ste en 2de automatisch in het slot vielen.
En zo komen we terug bij de M2's, waarvoor ik nog altijd veel bewondering heb: prachtige 1ste klasse, heerlijke stoomverwarming, goed uitgekiende bagagerekken, een veelheid aan types (A, AB, B, BD) die een goede verdeling per trein mogelijk maakten...
En toch heeft het wel degelijk zin om een balkon 1ste klasse te noemen. Dat is nl. om te vermijden dat reizigers daar storend veel lawaai staan te maken en zodoende de rust in 1ste (waar je ten slotte een pak extra voor betaalt) verstoren. Spijtig genoeg wordt in de praktijk van dit principe meestal afgeweken, maar het heeft dus wel degelijk zin.
In bepaalde stellen is die grens compleet vervaagd (zoals bij de ms 96). Ik denk met heimwee terug aan de rijtuigtypes waarvan de deuren tussen 1ste en 2de automatisch in het slot vielen.
En zo komen we terug bij de M2's, waarvoor ik nog altijd veel bewondering heb: prachtige 1ste klasse, heerlijke stoomverwarming, goed uitgekiende bagagerekken, een veelheid aan types (A, AB, B, BD) die een goede verdeling per trein mogelijk maakten...
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
-
Fles
Re: mw 41 op lijn 166-165
ja, dat kan je nou wel zeggen, maar als er een heel balkon leeg overblijft terwijl er nog mensen op het perron staan die ook mee willen, dan ga je niet zeggen "over een uurtje weer een kans, de rust van die mensen in 1 is belangrijker. Groeten van de Spoorwegen en een fijne dag verder!". Of ben ik nou gek?overweg13 schreef:Dag
En toch heeft het wel degelijk zin om een balkon 1ste klasse te noemen. Dat is nl. om te vermijden dat reizigers daar storend veel lawaai staan te maken en zodoende de rust in 1ste (waar je ten slotte een pak extra voor betaalt) verstoren. Spijtig genoeg wordt in de praktijk van dit principe meestal afgeweken, maar het heeft dus wel degelijk zin.
-
melle
Re:mw
[quote="pietje"]We moeten over reeks 41 eerlijk zijn, Het zijn geen stellen om lange IC of IR- ritten te doen, het zijn stoptreinen.
voor een stoptrein heeft het toch een vrij hoogstaand niveau: vergelijk met AM86 of klassiekskes (airco, aparte zetelsipv banken,...)
Als je dan nog eens vergelijkt met het materiaal dat er vervangen is door deze stellen (en kom nu nie zeggen dat M2 comfortabele rijtuigen zijn)
de nadelen zijn:
- niet geschikt voor IR treinen (zoals Neerpelt-Antwerpen)
dat vind ik ook, tijdens de spits zit hij stampvol, heeft moeite met optrekken, als ze herentals-olen-geel-mol-neerpelt nu eens zouden elektrificieren, en met am85, 80 of 75 jes rijden...
voor een stoptrein heeft het toch een vrij hoogstaand niveau: vergelijk met AM86 of klassiekskes (airco, aparte zetelsipv banken,...)
Als je dan nog eens vergelijkt met het materiaal dat er vervangen is door deze stellen (en kom nu nie zeggen dat M2 comfortabele rijtuigen zijn)
de nadelen zijn:
- niet geschikt voor IR treinen (zoals Neerpelt-Antwerpen)
dat vind ik ook, tijdens de spits zit hij stampvol, heeft moeite met optrekken, als ze herentals-olen-geel-mol-neerpelt nu eens zouden elektrificieren, en met am85, 80 of 75 jes rijden...
Re: mw 41 op lijn 166-165
het rendement is te laag om die lijn onder draad te brengen, in belgie is er zelf al te veel lijn onder draad gebracht, zo zijn er lijnen die nooit draad hadden mogen krijgen maar door politieke druk toch gekregen hebben.
-
Wover
Re: mw 41 op lijn 166-165
Toekomstgericht zou het nochtans interessant zijn om die lijn onder 25kV te brengen, ivm de uitbouw van de Ijzeren Rijn.Steven schreef:het rendement is te laag om die lijn onder draad te brengen, in belgie is er zelf al te veel lijn onder draad gebracht, zo zijn er lijnen die nooit draad hadden mogen krijgen maar door politieke druk toch gekregen hebben.
Re: mw 41 op lijn 166-165
Wover schreef:Toekomstgericht zou het nochtans interessant zijn om die lijn onder 25kV te brengen, ivm de uitbouw van de Ijzeren Rijn.Steven schreef:het rendement is te laag om die lijn onder draad te brengen, in belgie is er zelf al te veel lijn onder draad gebracht, zo zijn er lijnen die nooit draad hadden mogen krijgen maar door politieke druk toch gekregen hebben.
misschien, maar denk ni dat die vraag zich voorlopig stelt, eerst al zien dat die lijn terug 100% haar nut kan bewijzen en dat is blijkbaar al lastig genoeg.
- Dieselfreak
- Berichten: 2114
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: Re:mw
Waarom maken ze hem dan niet langer? Ik ben een week of 4 geleden op zondag eens naar Neerpelt geweest, en tijdens de terugreis vertrok er in Neerpelt richting Antwerpen een driedubbele MW41 met enkele mensen erop! Ze zouden beter tijdens de spits zulke lange treinen maken! Dat is trouwens met treinen in het algemeen zo, dat er tijdens de daluren vaak veel te lange voor enkele reizigers rijden, en tijdens de spits over-overbevolkt zijn! Kunnen ze de grootte van de treinen niet beter aanpassen aan het reizigersaanbod?melle schreef:tijdens de spits zit hij stampvol
Ah zo? Heb ik nog nooit iets van gemerkt.melle schreef:heeft moeite met optrekken
Die hebben wel geen airco voor zover ik weet, dus in de zomer zou het zweten geblazen zijn.melle schreef:en met am85, 80 of 75 jes rijden...
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: mw 41 op lijn 166-165
volgende opmerkingen
een trein in de daluren met grotere samenstelling is soms het gevolg voor of na een spitsperiode. de trein is nog niet kunnen ontkoppeld worden, of is al gekoppeld om op een andere plaats tijdens de spits tijd te winnen, het samenstellen van dergelijke materieelgrafiek is geen zever, wetende da je ni overal en altijd alles ter beschikking hebt (materieel, personeel, tijd).
bijkomende opmerking, zijn alle perrons langs die lijn geschikt om 12 rijtuigen te ontvangen, zo neen wat zin heeft het dan om zoveel rijtuigen mee te nemen als de mensen er niet normaal kunnen uitstappen.
een trein in de daluren met grotere samenstelling is soms het gevolg voor of na een spitsperiode. de trein is nog niet kunnen ontkoppeld worden, of is al gekoppeld om op een andere plaats tijdens de spits tijd te winnen, het samenstellen van dergelijke materieelgrafiek is geen zever, wetende da je ni overal en altijd alles ter beschikking hebt (materieel, personeel, tijd).
bijkomende opmerking, zijn alle perrons langs die lijn geschikt om 12 rijtuigen te ontvangen, zo neen wat zin heeft het dan om zoveel rijtuigen mee te nemen als de mensen er niet normaal kunnen uitstappen.