Re: BENELUX
Geplaatst: 16 okt 2024, 20:47
Vanaf wanneer kunnen we de eerste I11-rijtuigen verwachten op de huidige Benelux? Of zal dit effectief pas vanaf 15 december zijn?
Normaal niet voor 15/12 zoals ik begrepen heb.trainlovertje schreef: ↑16 okt 2024, 20:47 Vanaf wanneer kunnen we de eerste I11-rijtuigen verwachten op de huidige Benelux? Of zal dit effectief pas vanaf 15 december zijn?
Nog niets bekend, er is een trein in NL die men nu gebruikt om daar opleiding te geven. Als die daar blijft tot 15/12 kan die als eerste trein richting België gebruikt worden.ovspotter_be schreef: ↑16 okt 2024, 20:56 Dus eerste vertrekken vanuit Nederland op 15/12 zullen nog TRAXX + ICR of zullen er ervoor lege ritten richting Rotterdam plaatsvinden?
Dat zal gene waar zijn. Rijtuigen moeten terug naar Oostende voor maandelijks onderhoud.Steven schreef: ↑16 okt 2024, 21:10Nog niets bekend, er is een trein in NL die men nu gebruikt om daar opleiding te geven. Als die daar blijft tot 15/12 kan die als eerste trein richting België gebruikt worden.ovspotter_be schreef: ↑16 okt 2024, 20:56 Dus eerste vertrekken vanuit Nederland op 15/12 zullen nog TRAXX + ICR of zullen er ervoor lege ritten richting Rotterdam plaatsvinden?
Als ze het daar nog doen. Vorst rijtuigen is al deels begonnen met overname van i11 sinds een aantal maanden. Niet alles gaat nog naar Oostende.260689 schreef: ↑16 okt 2024, 21:21Dat zal gene waar zijn. Rijtuigen moeten terug naar Oostende voor maandelijks onderhoud.Steven schreef: ↑16 okt 2024, 21:10Nog niets bekend, er is een trein in NL die men nu gebruikt om daar opleiding te geven. Als die daar blijft tot 15/12 kan die als eerste trein richting België gebruikt worden.ovspotter_be schreef: ↑16 okt 2024, 20:56 Dus eerste vertrekken vanuit Nederland op 15/12 zullen nog TRAXX + ICR of zullen er ervoor lege ritten richting Rotterdam plaatsvinden?
Dat is wel echt naaierij eerste klasse, naast die prijzen en het niet geldig zijn van Belgische binnenlandse vervoersbewijzen.
Dat klopt: aan Belgische kant wordt het binnenlands tarief geldig en verdwijnt dus de grenstoeslag. Aan Nederlandse kant stijgt het tarief licht en blijft de huidige grenstoeslag intact.Commendatore schreef: ↑17 okt 2024, 20:31 Kleine toevoeging: het lijkt erop dat de prijzen voor de ingekorte Benelux wel weer flink dalen, dat zou wel positief zijn.
Dus de prijs verschilt per reisrichting, of heb ik dat niet goed begrepen?rvdborgt schreef: ↑18 okt 2024, 00:40Dat klopt: aan Belgische kant wordt het binnenlands tarief geldig en verdwijnt dus de grenstoeslag. Aan Nederlandse kant stijgt het tarief licht en blijft de huidige grenstoeslag intact.Commendatore schreef: ↑17 okt 2024, 20:31 Kleine toevoeging: het lijkt erop dat de prijzen voor de ingekorte Benelux wel weer flink dalen, dat zou wel positief zijn.
Neen, de prijsberekening per deeltraject (voor en na de grens) verschilt. De totaalprijs blijft in beide reisrichtingen gelijk.BlackEagle schreef: ↑19 okt 2024, 08:45Dus de prijs verschilt per reisrichting, of heb ik dat niet goed begrepen?rvdborgt schreef: ↑18 okt 2024, 00:40Dat klopt: aan Belgische kant wordt het binnenlands tarief geldig en verdwijnt dus de grenstoeslag. Aan Nederlandse kant stijgt het tarief licht en blijft de huidige grenstoeslag intact.Commendatore schreef: ↑17 okt 2024, 20:31 Kleine toevoeging: het lijkt erop dat de prijzen voor de ingekorte Benelux wel weer flink dalen, dat zou wel positief zijn.
Die eurostar stopt ook in Rotterdam dus dat maakt het verschil niet, wel die max snelheid waarbij de ene 200 en de andere 300 zal rijden tussen Antwerpen en Rotterdam maakt het verschiljoverwimp schreef: ↑29 okt 2024, 16:20 Vanaf 15 december rijdt de Eurocity tot Rotterdam.
Bijkomend rijdt de Eurocitydirect tot Amsterdam Zuid, met stops in Antwerpen, Rotterdam en Schiphol. Slechts enkele minuten langer onderweg dan de Eurostar (vanwege de stop in Rotterdam) maar goedkoper veel goedkoper: 25 euro.
Wat wordt bedoeld is dat de Eurocity Direct langer stilstaat dan benodigd vanuit in- en uitstappen. Dat geldt doordeweeks voor zowel Antwerpen als Rotterdam. 300 vs 200 km/h scheelt significant maar de helft van de winst zou verdampen als de Eurocity Direct passende halteertijden zou hebben. Het in en uitstappen gaat met brede en meer deuren, een gelijkvloerse instap en ruime balkons veel vlotter dan bij een hogesnelheidstrein.Steven schreef: ↑29 okt 2024, 16:48Die eurostar stopt ook in Rotterdam dus dat maakt het verschil niet, wel die max snelheid waarbij de ene 200 en de andere 300 zal rijden tussen Antwerpen en Rotterdam maakt het verschiljoverwimp schreef: ↑29 okt 2024, 16:20 Vanaf 15 december rijdt de Eurocity tot Rotterdam.
Bijkomend rijdt de Eurocitydirect tot Amsterdam Zuid, met stops in Antwerpen, Rotterdam en Schiphol. Slechts enkele minuten langer onderweg dan de Eurostar (vanwege de stop in Rotterdam) maar goedkoper veel goedkoper: 25 euro.![]()