Daar ben ik het niet mee eens. Er zijn zeker reizigers die vanuit Schaarbeek/NOH doorreizen tot centrum Brussel, maar er zijn nog véél meer reizigers die enkele haltes meerijden tussen Brussel-Noord en Albert. En het is net omwille van het capaciteitsprobleem dat zich voordoet in het centrum waarvoor er besloten werd een metro te bouwen. Die moest in het noorden ook een eindbestemming krijgen en men heeft ‘lukraak’ Bordet gekozen; Bordet bedienen was niet het doel (tenzij voor verbinding met een geschikte stelplaats).BlackEagle schreef: ↑13 feb 2026, 21:41 Zonder rechtstreekse verbinding met Bordet is een korte metrolijn Albert-Noord een achteruitgang voor de meeste reizigers, waarbij een extra overstap gecreëerd wordt zonder dat er tijdswinst is. Het is heel logisch om de ombouw tot metro in één keer te doen, want zonder de verlenging naar Bordet heeft een ombouw weinig zin. Dus goed dat men daarmee wacht tot er geld is om het gedeelte Noord-Bordet af te werken.
Dat de verlenging naar Bordet er niet komt, vind ik logisch gezien de budgettaire situatie, want een metro zou daar overshooting zijn, zeker als alle De Lijn-bussen nog eens parallel zouden doorrijden tot Brussel-Noord. Maar de overvolle - nochtans lange en hoogfrequente - trams tussen Brussel-Noord en -Zuid ben ik echt wel kotsbeu.