Grensoverschrijdende treinen België - Nederland
Re: Grensoverschrijdende treinen België - Nederland
Dan wordt het automatisch enkel een stoptrein voor 1 keer per uur en vooral een regionale verbinding. Lijkt mij ook niet perse positief voor de business case.
1 keer per uur initieel is geen enkel probleem. Dat de trein stopt in minstens Diepenbeek, Munsterbilzen en Lanaken is absoluut noodzakelijk, dus het een stoptrein noemen lijkt mij logisch. Verder zou je de trein kunnen technisch koppelen aan iets dat uit de richting Aarschot komt, maar dat is minder belangrijk dan in Hasselt goede overstappen hebben.
Voor Maastricht lijkt Antwerpen wel het meest logische doel. Voor de richting Leuven - Brussel is er al een redelijk snelle verbinding.
Gewicht van accu's is op het gewicht van een hele trein nauwelijks een factor. Als daar eens 5 ton aan accu's in zitten zal het veel zijn.
Een normale tweebaks FLIRT zal rond de 100 ton zitten, als je daar 5 ton bij optelt en dat met 8 assen doet (zo zie ik de BEMU FLIRT configuratie langskomen) kom je aan goed 13 ton aslast.
Als je het goed aanpakt zorg je er voor dat ook goederen langs daar kunnen rijden ook al is het maar als eenvoudige omleidingsroute.rvdborgt schreef: ↑10 jul 2026, 10:11Reizigerstreinen mogen dan wel wat zwaarder zijn dan trams, maar 22,5 ton aslast is niet per se nodig.Shrek schreef: ↑10 jul 2026, 09:39 Maar zo'n bedrag is helemaal niet beschikbaar. Het moet met enkele miljoenen kunnen of er zal weer helemaal niets gebeuren. Cruciaal hierin lijkt mij de brug over het Albertkanaal. Die was destijds goed genoeg bevonden om lichte trams over te sturen, maar of echte treinen met 22,5 ton aslast zonder veel investeringen gaan kunnen is alles behalve duidelijk.